Dierenkliniek Wolvega wint ondernemersprijs Weststellingwerf 2015

WOLVEGA –  Maatschap Dierenkliniek Wolvega is winnaar geworden van de ondernemersverkiezing Weststellingwerf. Uit handen van Eric van der Zee van Martec Nederland, de winnaar van 2014, kregen de acht maatschapleden de prijs, een bokaal, overhandigd. De Dierenkliniek mag zich een jaar lang Onderneming van het Jaar Weststellingwerf noemen.

In een volle zaal van hotel Van der Valk in Wolvega zagen zo’n 200 ondernemers de dierenkliniek winnen. De andere genomineerden waren Polyvision Noordwolde en Tank- en Apparatenbouw De Blesse.

Volgens juryvoorzitter Siem Jansen was  doorslaggevend argument voor de keuze de in alle opzichten doordachte bedrijfsstrategie van Dierenkliniek Wolvega.

De jury bestond naast Siem Jansen uit Sippy Tigchelaar (Omrop Fryslân), Bouwe de Boer (gemeente Leeuwarden) en Eric van der Zee (Martec Nederland).

De verkiezing Ondernemer van het Jaar Weststellingwerf werd voor het negende jaar georganiseerd door de Commerciële Club Weststellingwerf (CCW). CCW-voorzitter Michiel Kranendonk benadrukte in zijn openingswoord de duurzame drive die tegenwoordig steeds meer van ondernemers wordt gevraagd. De avond werd gepresenteerd door Henk Feitsma van Spin Off Communicatie uit Oldeberkoop. In het kader van het thema ‘het nieuwe ondernemen’  gaven drie lokale, ambitieuze agrariërs een blik achter de schermen van hun bedrijfsvoering. In een panelgesprek vertelden zij aan de ondernemers in de zaal hoe zij zich ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en wat dat betekent voor de bedrijfsvoering in de agrarische sector. Weststellingwerf is rijk aan agrarisch ondernemerschap en dat was voor de CCW reden om deze groep ondernemers ook bij de verkiezing te betrekken.

Na afsluiting van het officiële gedeelte bleven de ondernemers onder het genot van een hapje, drankje en de muzikale klanken van The Swinging Dutchman nog uitgebreid netwerken. Van de avond is een FOTOALBUM gemaakt

 DSC_3003

Tekst: Jelleke Bouma Foto’s: Lenus van der Broek

Juryrapport winnaar:

Dierenkliniek Wolvega

Is een dierenkliniek een onderneming? Met die vraag ging de jury op pad. Het antwoord is eenduidig “ja”.  Ook in de wereld van dierenwelzijn/ dier geneeskunde is sprake van een markt. Of het nu gaat om huisdieren, veehouderij of paarden. De dierenkliniek heeft met name op het terrein van welzijn en geneeskunde voor paarden met een (inter) nationale markt te maken en heeft op dat gebied naam gemaakt.

Wanneer je internationaal bekend staat bestaat het gevaar dat je de lokale klant met zijn of haar huisdier vergeet. Binnen de maatschap realiseert men zich dat duidelijk en is er voor gekozen om te segmenteren zodat alle klantgroepen goed bedient worden en de kliniek voor alle doelgroepen ook herkenbaar blijft met een eigen sfeer en laagdrempelig.

Voor de dierenkliniek is duurzaamheid vooral vertaald naar de eigen sector. Met name in de vorm van het verminderde gebruik van antibiotica en bedrijfsbegeleiding gericht op preventie i.p.v. curatieve behandeling . Daardoor is het gebruik van antibiotica met ca. 35% afgenomen en dat proces wordt doorgezet naar nog minder.  Dat lijkt minder spectaculair dan het is.

Naast een up-to-date inrichting van de gebouwen biedt de dierenkliniek nieuwe producten aan in de vorm van b.v. een huisdierenzorgplan. Een innovatieve manier om aan klantenbinding te doen die nieuw is voor de branche in Friesland.

Binnen de maatschap is er een duidelijke visie op bedrijfsvoering die complexer is dan zo op het eerste oog lijkt.  Er wordt veel geïnvesteerd in opleiding en training van medewerkers. Deze organisatievorm, van een maatschap, vergt een manier van samenwerken met begrip en delen.  Daar slaagt men wonderwel  in.

Samenvattend: Na het bezoek zijn we er van overtuigd als jury dat hier een echte onderneming staat die zich binnen haar branche onderscheidt op velerlei gebied en daarmee ook terecht via deze nominatie wel eens in het zonnetje gezet mag worden.